27 Oktober 2008

MEMBINA AYAT 1

KELEMAHAN PELAJAR

• Perbendaharaan kata lemah (tidak memahami maksud perkataan).
• Membina satu ayat tetapi seolah-olah wujud 2 atau 3 ayat. Contohnya, penggunaan `oleh
itu’ dan `oleh yang demikian’ di tengah-tengah ayat.
• Maksud perkataan dalam ayat tidak jelas.
• Menjawab hanya sebahagian sahaja (bagi soalan perkataan berpasangan).
• Membina ayat pelarian (kerana tidak faham akan maksud perkataan).
• Kesalahan tanda bacaan,contohnya tiada koma, tiada noktah dan tiada tanda petikan (ayat
cakap ajuk).
• Membina lebih daripada satu ayat.
• Perkataan digunakan sebagai peribahasa.
• Perkataan digunakan sebagai nama khas.
• Menambahkan / membuang imbuhan pada perkataan.
• Membina satu ayat sahaja dengan memasukkan kedua-dua perkataan yang diuji dalam
ayat tersebut.
• Sukar membina ayat daripada kata dasar.

TEKNIK PENGAJARAN MEMBINA AYAT

1. Menyambung ayat

- KOSONGKAN BAHAGIAN SUBJEK
- KOSONGKAN BAHAGIAN PREDIKAT

CONTOH : lawan – perlawanan

Pasukan itu bukan ____________________________________________.

___________________________ sungguh mendebarkan para penonton.

2. Susun kata dalam ayat.

Contoh :
bergembira
Apabila kita mencapai kita kejayaan bergembira.

Kegembiraan
Terhenti keluarga itu apabila sedih menerima berita kegembiraan.

3. Rujuk Kamus Dewan Edisi Keempat – 4B

Bahagikan kumpulan
Berikan tugasan
Bentangkan hasil tugasan
Bukukan hasil tugasan

4. Membina Ayat daripada pelbagai jenis kata

Kata Namapenderitaan
Penderitaan________________________.

Kata Kerjamenderita
________________menderita_____________.

Kata Adjektifderita
_________________derita______________.


5. Latihan Pelbagai Jenis Kata
- Sentiasa mengikuti perkembangan soalan SPM sebenar.

Tiada ulasan: