KELEMAHAN PELAJAR
• Perbendaharaan kata lemah (tidak memahami maksud perkataan).
• Membina satu ayat tetapi seolah-olah wujud 2 atau 3 ayat. Contohnya, penggunaan `oleh
itu’ dan `oleh yang demikian’ di tengah-tengah ayat.
• Maksud perkataan dalam ayat tidak jelas.
• Menjawab hanya sebahagian sahaja (bagi soalan perkataan berpasangan).
• Membina ayat pelarian (kerana tidak faham akan maksud perkataan).
• Kesalahan tanda bacaan,contohnya tiada koma, tiada noktah dan tiada tanda petikan (ayat
cakap ajuk).
• Membina lebih daripada satu ayat.
• Perkataan digunakan sebagai peribahasa.
• Perkataan digunakan sebagai nama khas.
• Menambahkan / membuang imbuhan pada perkataan.
• Membina satu ayat sahaja dengan memasukkan kedua-dua perkataan yang diuji dalam
ayat tersebut.
• Sukar membina ayat daripada kata dasar.
TEKNIK PENGAJARAN MEMBINA AYAT
1. Menyambung ayat
- KOSONGKAN BAHAGIAN SUBJEK
- KOSONGKAN BAHAGIAN PREDIKAT
CONTOH : lawan – perlawanan
Pasukan itu bukan ____________________________________________.
___________________________ sungguh mendebarkan para penonton.
2. Susun kata dalam ayat.
Contoh :
bergembira
Apabila kita mencapai kita kejayaan bergembira.
Kegembiraan
Terhenti keluarga itu apabila sedih menerima berita kegembiraan.
3. Rujuk Kamus Dewan Edisi Keempat – 4B
Bahagikan kumpulan
Berikan tugasan
Bentangkan hasil tugasan
Bukukan hasil tugasan
4. Membina Ayat daripada pelbagai jenis kata
Kata Nama – penderitaan
Penderitaan________________________.
Kata Kerja – menderita
________________menderita_____________.
Kata Adjektif – derita
_________________derita______________.
5. Latihan Pelbagai Jenis Kata
- Sentiasa mengikuti perkembangan soalan SPM sebenar.
27 Oktober 2008
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan